1/24 Retro F1 - En klasse for modeller af F1 racere fra perioden 1966-68

Formålet er at skabe en klasse for miniracebiler som de blev bygget midt og sidst i 1960’erne. Jeg håber at de skalatro og relativt billige biler kan tiltrække både nye og erfarne minirace-kørere og -byggere. Det er målet at bilerne fremtræder som funktionelle skalamodeller af originale formelbiler fra perioden 1966-68.

Klassen er inspireret af de Retro-klasser, der er begyndt at skyde op, først i USA og senere også her i Europa og reglementet er delvist baseret på DMRU's oprindelige reglement for 1/24 formelvogne fra 1970 og 1971, men tilpasset så vi kan anvende de moderne, billige motorer. Bilerne er opbygget af relativt billige komponenter: Gear, hjul og aksler er tyske standardprodukter - dele, der også anvendes i DMRU's 1/24 White Point CanAm klasse. Styretap er en standard Jet-flag som bruges i S16D og Scalerace klasserne og bilerne kører på relativt billige og slidstærke gummi- eller skumdæk.

Klassen blev fra 2009 adopteret af DMRU - Dansk Mini Race Union og der er siden da kørt DM i klassen sammen med White Point CanAm klassen - se www.dmru.dk for reglement og løbskalender.

Det er en af de sjoveste klasser at køre og samtidigt en af de billigste i driftomkostninger - Så fat loddekolben og kom i gang :-)

Reglement  Chassis Karosserier  Motor  Dæk og Fælge  Priseksempel

Billeder af biler  Vejledning til Neckcheese Retro F1 chassis

Bodymounts til Solid og Schöler Chassiser

Reglement
DMRU's 2010 Retro F1 og CanAm reglement med liste over godkendte karosser kan ses her (åbner ny side):  Reglement 2012

Rules in English


Chassis
Der kan anvendes både hjemmebyggede og kommercielt producerede chassiser, både nye og originale gamle fra 60'erne og 70'erne. Nedenfor er et eksempel på et nyt, hjemmebygget chassis, der er inspireret af den type chassiser, man anvendte i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne. Check lige DMRU's reglement inden du går igang med byggeriet.

Hvis du ikke har mod/evner til selv at bygge et chassis, så kan jeg tilbyde at bygge et chassis eller en køreklar bil til dig. Akselafstanden varierer mellem 100 og 110mm afhængig af det valgte karosseri.
Hvis du er interesseret i at høre mere, så send en mail

Motorholder og droparm er færdige komponenter, der er hentet i USA, mens resten er messingrør og pianowire fra den lokale hobbyforretning. Jeg kan evt. hjælpe dig med at finde tingene.

Her er et nyt chassis på vej i et loddefixtur, en såkaldt jig, der kan bruges til at bygge denne type chassiser i forskellige størrelser og udformninger. De mystiske forhjul bruges til at fastlægge højden på forakslen og vil blive erstattet af mere skalarigtige hjul.

 

Det færdige Neckcheese Retro F1 chassis

 

En anden mulighed er at anvende originale gamle chassiser, hvis man har fået fingrene i den slags klenodier

Ovenfor ses et "nyt" og ubrugt Champion F1 chassis fra 60'erne, som jeg netop har købt på e-bay for 16 US$ (uden hjul og motor). Denne slags chassiser kan sagtens bruges, blot med andre hjul og en anden motor. Det kan kræve lidt ombygning og detektivarbejde for at finde de rigtige stumper, men hvis ikke man er en ørn med en loddekolbe,  kan dette være nemmere end at bygge et chassis fra bunden.

Tyske Schöler laver også et moderne 1/24 "vintage" F1 chassis, som er velegnet til klassen.
Dette chassis er genoplivet af Slotpoint.de i 2014 og koster under 25€


Karosserier
Der findes en del genoptryk (kopier) af de originale gamle karosserier fra 60'erne, men det kan også lade sig gøre at finde originale karosserier i fin stand til rimelige priser, f.eks. på e-bay. De moderne kopier er lidt vekslende i kvaliteten, men til gengæld er de billigere i anskaffelse. Kik under reglement (øverst på siden) for at se hvilke karosserier, der er godkendt til klassen.
Jeg har som regel altid ekstra karosserier, så send en mail, hvis du mangler noget

Materialet er klar plast, som regel Lexan (polykarbonat) eller PETG, og hvis man maler bilen på indersiden får man effekt, som om bilen var lakeret med mange lag klar lak.

Denne Honda er et originalt, ubrugt amerikansk Lancer karosseri, som jeg har byttet med til hos en god ven, der igen havde fået den i en anden byttehandel. Sådan kan tingene også komme frem til overfladen. Plastikken var desværre gulnet en del med alderen, så jeg måtte male den udenpå for ikke at den hvide farve skulle blive for gul.

Bilen er lavet som en tro kopi af en Honda F1 fra 1966. Mærkerne er lavet i et tegneprogram og trykt på specielt decalpapir på en almindelig inkjet-printer.


Akselafstand
her er en liste over forskellige karosserier og deres akselafstand (afstand mellem for- og bagaksel). Sørg for at vælge et karosseri der passer til dit chassis.

  


Motor
motoren er en Fox10, der bl.a. anvendes i den tyske DSC Classic Scalerace klasse. Det er en billig motor, der har et godt træk uden at være for vild til denne type biler. Motoren skal være forsynet med det røde mærke

Fox 10 motor - enkel og billig, men velegnet til bilen.


Dæk og Fælge
Dækvalg er frit og man kan bruge Gummi, PU eller skumdæk. Skumdæk er nemme at lime og slibe så de fleste vil nok vælge denne type dæk.
Bemærk: De samme regler for Dæk og Fælge er også gældende for WP CanAm klassen.
Jeg foretrækker skumdæk, som f.eks. Sigma Black magic - de er billige og nemme at arbejde med.

Uanset hvilken type du arbejder med, så sørg for at dækkene er helt runde og kanterne er afrundede. Hvis ikke du har adgang til en Hudy eller lignende slibemaskine, kan du lime et stykke sandpapir på et bræt, sætte strøm til bilens motor og forsigtigt holde baghjulene (monteret på bilen) ned mod brættet. Hjulets kanter rundes let med en neglefil.


Her er mit slibebræt. Der er limet 2 striber kobbertape på brættet og to forskellige typer sandpapir

Skumfordæk:
Hårde skumfordæk kan købes i 8-9mm bredde. Limes på fælgen med kontaktlim eller sekundlim. Slibes ned til ca 23,5mm dia

Skumbagdæk:
Dæk med indv. diameter 16 eller 16,5 laves af GP, JP, Sigma (Black magic) og Scaleauto (ProComp 3). Slibes ned til ca 23,5mm dia.

Forfælge:
min. 8mm brede f.eks afkortede 10mm JP fælge fra Jens/Parke eller Slotpoint i Tyskland, 15,3 indv. dia/16,1 udv. dia

Bagfælge:
maks. 16mm brede f.eks 13 eller 16mm JP fælge fra Jens/Parke og Slotpoint i Tyskland, 15,3 indv. dia/16,1 udv. dia
Bagfælge er samme type som anvendes til 1/24 Hardbody Classic.

Færdige hjul fås hos Scaleauto, fælgene er dog lidt mindre i diameter, så de gængse 15mm fælgindsatser skal tilpasses for at kunne anvendes.

Forhjul: SC2714P Hardcomp indv.dia 13,9mm, udv. 22,5mm, bredde 11mm
Baghjul: SC2404P Procomp3 indv.dia 13,9mm, udv. 23,25mm, bredde 13mm

 

 

 15'' JP Felge für vorne 10mm breit 10mm 15'' JP DSC-Felge hinten 13mm breit mit Nabe innen 13mm 15'' JP DSC-Felge hinten 16mm breit mit Nabe innen 16mm


Priseksempel
Anslået pris for at bygge en komplet Retro f1 bil.
Priserne er anslåede og baseret på priser fra danske og tyske forhandlere inkl. porto.


 Billeder af biler
Her er der lidt blandede billeder af chassiser og biler

Dette var prototypen til klassen. En Schöler "vintage" undervogn med WhitePoint dele og en
Patto kopi af en Lancer Ferrari fra 60'erne.

 

Min egen Honda F1 uden tøj på - det var det første chassis jeg byggede.

Fire F1'ere fra Neckcheese værkstederne på vej ud til nye deltagere i klassen.


En 1/24 Retro model af en 1966 BRM - denne kommer til at køre i OMR.

Fra v: Honda (Niels, HMRC), BRM (Bjarne, OMR), Cooper-Maserati  (Jan, MMRK) og Ferrari (Thomas, HMRC). Alle med Neckcheese Mk.I chassis.



Første race for Retro F1 biler - klubaften i HMRC.

Fem flotte biler til start: BRM (Bjarne, OMR), Eagle (Preben, HMRC), Ferrari (Thomas, HMRC), Honda (Niels, HMRC) og bagest Ferrari (Klaus, OMR). - se mere under HMRC Minirace http://racecars.dk/HMRC.htm

 

NYT DESIGN:

Klaus fra Odense har bygget en F1'er i fjederstål efter eget design. En let og velkørende bil, som godt nok ikke er så "retro" men som er et spændende islæt i feltet. Jeg arbejder stadig med Klaus for at få ham til at bygge lidt i mere Retro-stil, men indtil videre uden held, men hvem ved?

Hvis karossen virker lidt bekendt, så er det den samme, som jeg brugte på prototypen øverst på siden.

Billederne er taget med kameraet i min telefon under dårlige lysforhold, så de er lidt uldne, desværre.

 

Endnu en produktion fra Neckcheese værkstederne: en Dan Gurney Eagle, der nu kører i Allingåbro i det jydske.

Bemærk fælgindsatserne, der er resin-kopier af de rigtige Eagle-fælge. Karosseriet er en moderne kopi af en Dynamic body fra sidst i 60'erne. Decals er hjemmelavede og jeg har blandet farven af Parma Faskolor blå metallic og almindelig sort. Førerindsats og hjelm er af egen produktion.

Chassiset er et typisk Neckcheese Mk I chassis

Brabham-Repco

 

Bilen ovenfor er bygget til Jan fra OMR i Odense

 

McLaren M2B

Denne bil i fiktiv Jo Bonnier bemaling er bygget til Erik i Odder

Cooper Maserati

Den fine Cooper er bygget til Helge i OMR i Odense og Helge er desuden i gang med at bygge endnu en F1 med chassis af egen konstruktion - Helge er en erfaren herre og det bliver spændende at se hvad han finder på.

Eagle med Neckcheese MkII prototype chassis

Så blev der luft til at bygge en bil mere til mig selv. Jeg havde glemt at om begrænsningerne i reglementet (som jeg selv havde skrevet) og ville bygge en bil med såkaldt "plumber" konstruktion, hvor karosseriet er ophængt separat. Det var et større arbejde at bygge chassiset, da det var mit første forsøg med en lidt mere avanceret konstruktion.

 

Chassiset kører godt, men nok ikke bedre end det oprindelige chassis - men så er det jo prøvet og jeg fik udfordret min evner med en loddekolbe :-)

Brabham-Repco (igen)

Denne lille fine sag er bygget til Finn i Kolding

 

Eagle

Et ekstra karrosseri til Bjarne fra OMR

 

Honda

Denne Honda er på vej til Keld i Racefun

 

Brabham-Repco (med variation)

Denne Brabham-Repco er malet i Guy Ligiers farver og er på vej til Jørgen i HMR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De klæder hinanden godt - ikke ??

..............................................................................................................................................

Løb i Ikast

Den 5. Oktober kørte vi et løb for F1- bilerne i Ikast i forbindelse med 4. afd. af DM for White Point CanAm.

Der var 8 biler til start - ikke alle helt færdige med førerindsats etc., men dog køreklare. Vi havde et herligt og tæt race, men desværre var der gået ged i tælleren, så resultatet blev lidt uklart. Det var dog en god reklame for klassen.

Startfeltet i Ikast

Vi kørte også et løb på Laguna Rosso banen hos Racefun i Rødovre i forbindelse med 5.afd. af WP CanAm og det var en herlig oplevelse. Banen er ikke så bred, men har en herlig rytme, der passede fint til bilerne. Det var et af de sjoveste løb jeg har kørt i lang tid. Desværre har jeg ingen billeder af feltet.

1964 Ferrari 512 F1

Jeg var heldig at få fat i et par Ferrari 512 karosserier fra John Dilworth i England. Den ene er malet i det blå/hvide farveskema som Ferrari stillede med til løbene i USA og Mexico i 1964. Bilerne var tilmeldt under NART-navnet og malet i dette teams farver, da Enzo Ferrari var blevet sur på det internationale motorsportsforbund. Han ville derfor ikke stille med røde biler i sit eget navn.

 

Bilen skulle egentligt have haft nr. 8, der blev kørt af Lorenzo Bandini, idet nr. 7 var den ellers identiske 8-cylindrede model 158 som blev kørt af John Surtees.

Chassiset er mit Mk.II Test-chassis, der er blevet ombygget for at følge reglerne. Nu er vippearmen integreret i chassiset og karosseriet er separat ophængt i en såkaldt plumber-konstruktion. Kun tiden vil vise om det er en god ide. men det er sjovt at prøve forskellige ting.

 

En ny Dan Gurney Eagle model:

Flere biler:

En fin BRM:

Chassiset er det sædvanlige Neckcheese MkI chassis, blot med bredere motorbøjle, så der er plads til større pinioner så man kan eksperimentere lidt mere med gearingerne. Det bliver nok standard fremover sammen med kuglelejer, som efterhånden er nede i fornuftige priser.
Den anvendte motorbøjle var lidt for spinkel, derfor de ekstra stivere på chassiset. På de chassiser jeg bygger i øjeblikket anvender jeg en anden og lidt kraftigere type.

 

Her er et ældre MkI chassis, der er forsynet med den bredere motorbøjle.
Det vil nok knibe lidt med pladsen under de smalleste karosserier. På denne Brabham-Repco er det lige til øllet!

Nu er der masser af plads til kronhjulet

En ny Eagle body til det gamle MkII chassis.
Det er en aftryk af den gamle Lancer model fra sidst i 60'erne.

En Honda F1

Startfeltet fra 1.afd af DS for 1/24 retro F1 i Odense

Ferrari 512 med Neckcheese MkIV chassis

Meget enkelt chassis uden de store dikkedarer - men meget velkørende!

Ingen bevægelige dele - kun et fladt chassis - men det virker :-)

Så er Lorenzo Bandini klar til indsats.... de forreste triangler er plaststumper, der er limet direkte på forakselrøret. Simpelt men med en fin virkning

Udstødningsrørene er tynde plastrør der er limet direkte på chassiset med kontaktlim

Nybygget Ferrari F1 med letvægt chassis og Werks motor. Bred motorbøjle der gør det muligt at bruge op til 36 t kronhjul.

Kuglelejer i bag.

Nye projekter undervejs i Oktober 2009

 

Den gule bil er en bestillingsopgave, mens de to andre vil blive bygget færdige i køreklar stand og er til salg til evt. interesserede. Jeg kan også levere kits til dem, der selv vil samle og male bilerne.

Eagle har 100mm akselafstand og Cooper-Maserati har 110mm. Begge har kuglelejer og ny motorholder med plads til større pinioner og tandhjul end normalt.


Flere billeder/More pictures on my Picasa page


1/24 retro F1 - Building a 1968 type slot car

Byg en 1/24 retro F1 - tutorial

 

Til toppen